Pages

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thursday, May 9, 2013

Roda Itu Akan Berputar

Gambar ihsan google
Assalamualaikum dan selamat pagi..Alangkah bertuah hidup ini bagi yang masih memilikinya..Hargailah mereka selayaknya kerna tanpa mereka kita bukan sesiapa di dunia yang hanya pinjaman ini..Sempena bulan May yang akan datang sambutan Hari Ibu ingin CAP berkongsi satu kisah yang boleh dijadikan iktibar buat kita semua..


“Dan Kami perintahkan kepada manusia (agar berbuat baik) kepada kedua orang tuanya, ibunya telah mengandungkannya dengan keadaan lemah yang bertambah-tambah, dan menyusukannya selama dua tahun, bersyukurlah kepadaKu dan kepada kedua orang tuamu, hanya kepada Aku kembalimu” (Luqman, 31: 14)

“Dan rendahkanlah dirimu terhadap keduanya dengan penuh kasih sayang dan ucapkanlah, “Wahai Tuhanku, sayangilah keduanya sebagaimana mereka telah mendidik aku pada waktu kecil” (al-Isra’, 17: 24)
 
Ada kisah yang ingin dibawakan..Pada suatu pagi yang indah diiringi hujan rintik terdengarlah suara si ibu bermain dengan si anak ketawa riang..Selang berapa saat si ibu berkata, " anak busuk la, eek eek ye.. Dah pegi sana cakap kat nenek, anak eek eek tau.. Suruh nenek basuh"... Si anak masih datang ingin bermain dan meminta perhatian si ibu..

Tiba-tiba si ibu berang setelah si anak masih datang kepadanya..Dengan nada yang lantang si ibu menjerit, "mak ambil si anak ni dia eek eek busuk tau orang tak tahan la bau".. Mak kepada si ibu masih berdiam diri sambil mengenangkan nasibnya diperlakukan sedemikian..Menghabiskan sisa hidup yang ada ditemani uban yang kian penuh dan makin menipis di rambut,  gigi yang habis luruh, kudrat yang kian lemah..Berkatanya sendirian, "Ya Allah andai kau beri aku waktu untuk melihat anakku berubah dan menghargai aku"..

Si ibu masih lagi terjerit kepada emaknya meminta dibasuhkan sisa buangan si anak yang dibesarkan dirahim sendiri, dilahirkan dengan kudratnya hasil percantuman kasih sayang bersama suami yang tercinta..Tanpa belas kasihan melihat si anak meminta simpati si ibu meminta dibersihkan.. Sekali lagi si ibu terjerit tapi kali ini kepada si anak, " anak kan ibu dah cakap pergi kat nenek pergilah, yang degil sangat ni kenapa..Dah pandai melawan ye"..

Dengan rasa sayu hati emak si ibu ini pun menyahut, "sudahla cucu mari kat nenek biar nenek bersihkan ye"..Lalu dikendong cucunya untuk dibersihkan dengan hati yang sangat sedih..Terimbau saat anaknya masih kecil tangan yang usang dan kasar inilah yang membersihkan sisa buangan anaknya..Yang menyuapkan makan bagi mengenyangkan perut anaknya yang lapar..Dengan tulang empat kerat memberi kasih sayang dan didikan sebaiknya..Tapi disaatnya melangkaui masa tua si anak membentak tanpa rasa hormat.. 

Sambil memakaikan lampin pakai buang cucu emak masih melamun..Memikirkan sarapan apa nak disediakan dan dihidangkan untuk anak menantunya..Hatinya dipaut rasa sebak namun digagahkan juga melawan segala rasa yang datang kerana dia tahu dan yakin saatnya akan tiba juga..Allah pasti mendengar doanya.. Dan emak tenggelam dalam khayalnya di sudut dapur..

Bukanlah daripada golongan kamu, sesiapa yang tidak menghormati orang tua kami dan tidak pula mengasihi anak kecil kami.” (Hadis riwayat Tabrani). 

Ketika ditanya oleh seorang sahabat daripada kaum Ansar mengenai masih adakah tanggungjawabnya terhadap ibu bapa yang sudah meninggal dunia, Rasulullah menjawab dengan sabdanya bermaksud: “Ada, iaitu berdoa, beristighafar untuk kedua-duanya, menyempurnakan janji, memuliakan sahabat taulan kedua-duanya dan menyambungkan silaturahim yang tidak sempat dijalinkan oleh kedua-duanya.” (Hadis riwayat Abu Daud dan Ibnu Majah).

Kisah ini sekadar renungan dan iktibar untuk kita semua..

Sumber : Islamituindah




4 comments:

  1. syurga di bwawah telapak kaki ibu...iktibar semua ni kan..

    ReplyDelete
  2. kasihnya ibu bawa ke syurga...sama2 kita menghormati dan menyayangi ibu kita.

    ReplyDelete
  3. alahai... tidakkah ada belas di hatinyerkan... moga dijauhkan kita dari sikap gituakn...

    ReplyDelete
  4. ingtkan ada cerita nyer sampai abis huhuhui... penah dgr kwn akak cite kes camni... ada gk mak yg takmo cuci or uruskan anak2 nyer sndiri tp di suruh nenek nyer utk uruskan...

    ReplyDelete