Pages

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wednesday, April 3, 2013

Roti Canai Ilham


Resepi ni CAP copy dari blog kak maz ye..sedap roti nye lembut jer...cuma CAP tak pandai nak tebar canai...Dahla jadi rupa macam lempeng je gayanya.. Tapi series makngah tak tipu sedap rotinye..

2 cawan tepung gandum (yg murah tu je)
1/2 cawan air
1/2 sudu kecil garam
1/2 sudu besar mentega lembut
1 sudu besar susu pekat manis
3 sudu besar telur (pecahkan telur, kocok dan amik 3 sudu)
mentega lembut secukupnya (untuk sapu pada doh) *

Dalam bekas yang sesuai, satukan semua bahan kecuali tepung gandum dan bahan yang bertanda.Kacau sebati dengan sudu.   
Kemudian masukkan 1 1/2 cawan tepung sambil dikacau buat pusingan jam, kemudian boleh la diuli hingga sebati sambil ditambah sikit-sikit tepung yang masih berbaki. Uli selama 10-13 minit hingga jadi doh yang licin dan kenyal. (kalau rasa lembik, boleh la ditambah 1-2 sudu besar lagi tepung semasa menguli.  

Sapukan mentega lembut pada seluruh dasar bekas yang sesuai, kemudian bulatkan doh sebesar bola golf dan sapu mentega pada seluruh doh. Buat sampai habis.
 
Tutup bekas dan rehatkan selama 4-5 jam atau semalaman pada suhu bilik. Kemudian boleh la ditebar.
 
Cara nak tebar, amik sebiji doh dan leperkan guna hujung telapak tangan hingga jadi nipis dan 2x ganda saiz asal. Kemudian angkat dan tebar atas permukaan yang luas yang telah disapu dengan sedikit minyak.
 
 Untuk roti canai kosong, bila dah siap tebar, angkat/pegang dari hujung doh (maksudnya macam pegang hujung tuala gitu), kemudian letak hujung bawahnya atas tempat tebar dan buat bulatan, macam lilit tali tu, pastu tekan-tekan biar jadi bentuk bulat yang nipis. Boleh la digoreng atas kuali leper yang telah dituang sedikit minyak dengan api perlahan (maz guna kuali roti canai yang hitam tu).
 
Kalau nak buat roti telur, sapukan telur pada seluruh doh yang telah ditebar, lipat kiri dan kanan buat saiz 4 segi. Roti pisang pulak, sapu sikit mentega pada doh yang telah ditebar, susun pisang yang telah dihiris nipis dan taburkan sedikit gula. Lipat 4 segi jugak.(CAP x buat)

7 comments:

  1. roti canai mmg dah wajib bagi akak tiap2 hari minggu.. huhuhu..

    ReplyDelete
  2. pagi tadi akk pun ada beli 7 keping..3 selamat masuk perut..he hehe

    ReplyDelete
  3. anak2 setiap minggu mesti beli roti canai...

    ReplyDelete
  4. Assalam Zila
    memang sarapan selalu roti canai je cuma x penah buat sendiri lg,

    ReplyDelete
  5. Salam zila..mksih ye sdi singah dan cba rspi rti cnai tu...smoga kena dgn slera zila sklrga...kmaz pun msa pestime blajar menebar dlu 2-3 bijik jgk la yg msuk tong smpah...pastu sbb duk slalu buat buat...alhamdulillah...bleh la org kata kan..wpun xshebat yg mamak tebar...hehee...

    ReplyDelete
  6. alahai..termiss sudaa roti canai nk wat sarapan..ada lg x zila?

    ReplyDelete