Pages

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thursday, April 25, 2013

Ayam Masak Kicap Berkentang


Assalamualaikum dan semoga semua berada dalam keadaan sihat walafiat hendaknya..Pejam celik esok dah masuk hari Jumaat penghulu segala hari dan ini bermakna bermula lagi masa untuk bersama keluarga pada hujung minggu.. Ada yang dah masak ke belum hari ni..Hari ni kita layankan ayam masak kicap yang semua orang terer kan..Tapi CAP nak tempek jugak kat sini sempena minggu ayam kat rumah ni ye ..

1/2 ekor ayam
1 biji bawang besar*
3 ulas bawang putih *
3 tangkai lada kering *
1 inci halia *
1 sdb kicap pekat
Kicap manis dan kicap masin secukupnya
1 sdb asam jawa (diambil airnya)
Lada hitam secukup rasa
Garam
2 biji ubi kentang (digoreng)
1 biji bawang besar (dipotong bulat dan digoreng)

Masukkan kicap serta lada hitam ke dalam ayam dan perap selama 1/2 jam.

Gorengkan ubi kentang yang telah dipotong bersama bawang yang dimayang bulat tadi..

Kemudian tumiskan bahan * yang dikisar tadi hingga naik bau.. Masukkan air asam jawa tadi dan tambahkan ayam yang telah diperap..

Tambahkan kicap dan lada hitam jika perlu dan perasakan dengan garam..

Biarkan kuah ayam tadi agak kering dan mendidih kemudian masukkan bawang dan ubi kentang yang digoreng tadi..

Sedia dihidang dengan nasi panas.

5 comments:

  1. waalaikumsalam..
    akak baru makan ayam masak kicap smlm.. hehehehe.. sib baik dah makan.. kalau tak sure meleleh air liur depan pc ni.. laparrrnyaaaaaa!!!

    ReplyDelete
  2. wah..leh tumpang mamam tghari kt sini..akak masak sambal telur sempoi jek tadi..alahai!

    ReplyDelete
  3. sedapnye..pg tadi akk pun masak ayam masak kicap..leh sama nie:)

    ReplyDelete
  4. Menu sepanjang zaman..mmg ada class

    ReplyDelete