Pages

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thursday, December 27, 2012

Capati di Tepati


Assalamualaikum dan selamat pagi..Ni entry lepas sembuh sikit kaki ni..Ada kuah dalca baki nasi jagung, tepung atta pun ngam2 je ok la tu kan..Ni 2nd trial CAP guna resepi che mat gebu kita..Sebelum ni tak berapa menjadi macam keras pun ye tak tau apa silap tapi kali ni Alhamdulillah lembut capati ni guna resepi yang sama..tq che mat ('',)

2 cawan tepung atta
2 sdb marjerin atau minyak sapi
1 cawan air suam
Secubit garam

Masukkan tepung atta dalam mangkuk, buat lubang ditengah2 tepung tadi. Tuang air suam bergaram sedikit demi sedikit, gaul dengan tepung. Tuang lagi hingga habis dan terus menggaul hingga menjadi doh.  
Tambah marjerin dan terus menguli doh hingga tidak melekat di mangkuk adunan. Bahagikan doh pada 10 bahagian, bulat2kan, letak dalam bekas dan tutup dengan towel lembap dan rehatkan 30 minit (CAP tutup mangkuk tadi dengan plastik cling).
Tabur tepung pada meja kerja. Ambil 1 biji doh, leper2kan sedikit, tabur tepung dan canai hingga nipis, jika melekat tabur tepung masa mencanai (gunakan tepung atta juga). 
Canai hingga siap baki doh dan tabur tepung sebelum diletak atas doh yang telah dicanai, tujuan untuk mengelakkan ia melekat. Panaskan non-stick pan. (CAP tepukkan lebihan tepung pada capati untuk elakkan rasa pahit dan masak gunakan api kecil).
Tekan permukaan capati dengan tuala bersih. Bila kelihatan pucat, terbalikkan dan masak sekejap lagi, hingga sedikit perang. Angkat dan buat kaedah sama untuk baki doh. 
Tutup dengan towel bersih capati yang telah masak, untuk mengelakkan ia cepat sejuk dan mengeras. Hidangkan bersama kuah dalca atau gulai yang anda gemari....

 

2 comments:

  1. salam zila..x pernah lg akak cuba wat capati sendiri..selalu makan kt kedai jek..rupanye senang jek resipinyer..leh try nnti!

    ReplyDelete
  2. Salam kenal zila ^^ k'tun suka mkn capati, rasa sihat je compared ngan makan roti canai. biasa akak letak garam ngan air je, xletak minyak sapi.

    ReplyDelete