Pages

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Saturday, December 1, 2012

Blueberry Crepe Versi Kuning


Assalamualaikum semua..Petang ni hujan je sampai ke malam kan..Jadi CAP pun ambil kesempatan ni nak rasa amende la yg hot sangat kat blogger semua..Alhamdulillah tercapai jugak hasrat nak merasa crepe ni..Tapi tak sempat nak test guna durian tu..Kitorang dah bedal balik pasar pudu tadi duriannya..Jadi kita ganti blueberry je la k..Janji crepe..Ni resepi kat blog kak Yatie ye..Tq kak..

Adunan Crepes 

3 sudu besar rata tepung gandum 
4 sudu besar rata tepung kastard
4 sudu besar rata tepung jagung
2 sudu besar rata tepung ubi
3 biji telur (di pukul manja je)
1 sudu kecil esen vanilla
1 sudu besar gula halus
1/4 sudu teh garam
250 ml susu cair- suhu bilik
1 sudu besar mentega cair/minyak masak
Pewarna purple- optional
 
Cara-cara

Satukan semua bahan adunan dadar, kacau rata dan tapis. Rehatkan selama 20 minit. Adunan yang agak cair hasilkan dadar yang tipis.
 
Panaskan kuali non-stick dengan api sederhana, sapukan pan dengan minyak masak atau butter dengan menggunakan kitchen tisu.
 
Ambil satu senduk kecil adunan dan lenggangkan kuali ke kiri dan kanan hingga mendapat dadar yang nipis. Masak hingga atasnya mengering dan tidak perlu diterbalikkan.
 
Angkat dan ulangi membuat dadar hingga habis.Untuk mengelakkan crepe kering lapis crepe dengan plastik Jangan di tindih-tindih semasa panas nanti ia tak cantik..Tunggu dia benar-benar sejuk baru boleh ditindih satu persatu.
 
Inti

1 cawan non dairy whipping cream
Blueberry filling secukupnya
 
Ambil 1 cwn/ 250ml non dairy whipped cream dan pukul hingga kental.
Masukkan dlm bekas dan simpan dlm petiais sementara menyediakan crepe.

Non dairy whipped cream yang telah di pukul kental (masukkan dlm piping bag senang di gunakan)

Letakkan sekeping crepe dan non dairy whipped cream di atasnya..Kemudian letakkan 1 sudu kecil blueberry filling dan tutup kembali dengan non dairy whipped cream..

Lipat kiri dan kanan, atas dan bawah.Buat sehingga adunan habis. Simpan dalam peti ais dan sangat sedap di makan ketika dingin..






No comments:

Post a Comment