Pages

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tuesday, December 4, 2012

Kuih Lapis Seri Wangi


Resepi ni ambil kat Kak Yatie sedap la sangat, tq ye kak. Cuma CAP buat petang tadi tak berapa nak kemas nak cepat je tu ada yang tercampur sikit tang tengah tu selapis sebab tak cukup 5 minit dah tuang kaler lain..Heee lagipun tak pernah buat kuih lapis tapi teringin nak test tu yang buat jugak tu..Untuk rujukan CAP sendiri masa hadapan setiap lapis adunan ni letak 125ml dan ada 8 lapis ..Lain kali nak buat lagi..

Bahan A
2 cawan tepung beras
1 cawan tepung gandum
2 sdb tepung jagung
1 sdt garam
2 cawan santan pekat

Bahan B
1 1/4 cawan gula pasir
1 cawan santan pekat
2 cawan santan cair
2 helai daun pandan (disimpul)
Secubit garam (CAP tambah)

Bahan C
3 sdb rata serbuk koko*
4 sdb air suam untuk bancuh koko*(CAP guna 1 sdb coklat emulco jugak)
pewarna hijau, perisa pandan


Masak bahan B hingga gula larut dan biarkan suam sedikit. Sementara itu satukan kesemua bahan A di dalam mangkuk dan gaul rata.

Masukkan bahan B ke dalam bahan A dan gaul rata dan kemudian tapiskan. Bahagikan pada 2 bahagian.Satu bahagian letak pewarna hijau/perisa pandan dan satu lagi letak bancuhan koko/coklat emulco.

Panaskan pengukus dan balut penutupnya dengan kain.Sementara itu sapukan minyak di keliling loyang dan alas plastik di dalamnya.Apabila air mendidih panaskan loyang sebentar.
Masukkan adunan koko (125ml) dan kukus selama 5 minit.Setelah itu lapis pula adunan hijau (125ml) selama 5 minit juga dan seterusnya sehingga habis adunan.
Lapisan akhir sekali kukus selama 20 minit. Bila dah siap, angkat dan sejukkan.Gunakan pisau plastik supaya licin potongannya apabila kuih telah sejuk.


Sedap sangat la kuih ni lemak manisnya cukup rasa memang berbaloi dan puas hati..Ye tak payah beli lagi dah...


Selamat mencuba..

No comments:

Post a Comment