Pages

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tuesday, June 11, 2013

Roti Jala Penyambut Syaaban


Assalamualaikum, mudah-mudahan semua yang membaca entri ini diberikan kesihatan yang baik dan dipanjangkan umur untuk meniti perjalanan sepanjang menyambut ketibaan Ramadhan..Alhamdulillah semalam dapatlah kiranya berbuka dengan roti jala atau ada yang panggil roti kirai...Ada nama lain tak selain nama di atas, kalau ada sila angkat tangan siapa yang tahu..(",)

Roti jala ni CAP lawankan kuah kari ayam yang berbaki asyik lempeng je kan bosan jugak..Mudah dan ringkas buat roti jala ni cuma tang nak jala tu, kena tahap kelajuan cantik la dia..Jom tengok bahan dia..

1 cawan tepung gandum
1 cawan air 
Secubit garam
Sedikit pewarna kuning
1 sdt minyak masak

Masukkan semua bahan dan kisar hingga halus dan adunan tidak berketul..

Panaskan non stick pan dan bolehlah menjala dengan api perlahan.. Setelah kering permukaan roti tersebut angkat dan lipat kemas..

CAP lipat yang bahagian licin sebelah dalam dan yang garing sedikit sebelah luar..

 

Sedap dihidang dengan kuah kari..Selamat menjala.. (",))))))))))0

16 comments:

  1. Kakak lempeng pun dah suka zila. Kena roti jala macam ini lagilah sedapnya bila cecah dgn kuah kari hmmm.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama la kita..serasi bersama kan..nyummy

      Delete
  2. Assalam zila,
    lamanya kak lina tak makan roti jala..tengok roti jala zila ni, rasa tingin lak.Tp bab nk menjala tuh, rasa malas bebenor

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam kak lina..tingin kena jala kak..nak bg rasa dah bis..

      Delete
  3. sedapnye..lame dah m3h tak menjala sejak ade ank kecik ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. lohh xpe...teringin nak mkn oder je..skang mudah kan..ni zila sesaje isi masa lapang..

      Delete
  4. Tak ada dah setakat ni nama lain dari 2 nama tu Zila... Kak suka tolong kakak ipar menjala roti ni di kampung kalau bulan puasa (buka ramai2 di kg).

    ReplyDelete
  5. Kmk suka mun kuah kari ya pekat sikit ngn ada kentang lbh...nyaman cicah roti jala x mkn nasik pon x hal..:-)

    ReplyDelete
  6. Semoga kita dipertemukan dg Ramadan yg bakal tiba tak lama nanti.
    roti jala favorit anak akk no 2...suka betul dia mkn.

    ReplyDelete
  7. akak tingin bt sndiri roti jala ni dik tp sampai laaaa ni tak penah pun bt hehehe... acuan nk bt tu pun tak penah beli hehehe... dasar ampeh kan

    ReplyDelete
  8. assalam Zila
    alhamdulillah,,sedap dpt berbuka dgn roti jala
    akak suka jg roti jala ni cuma malas nak menjala he hee
    bulan puasa insyaallah kena buat jg

    ReplyDelete
  9. ko memang bestler zila.. awatlah zila yang ini(cho zilalertu) tak serajin zila anak pak ya..

    ReplyDelete
  10. Selmt beribadah..waaaa sedap ni!

    ReplyDelete
  11. selamat berpuasa dik ..
    akak x dpt nak sambut syaaban dan rejab tahun nie
    asal nak sambut 1 hb jee bendera merah naik .. selalu tuu x kena time2 tuu ... apa nak buat dah x der rejeki nak sambut 1 syaaban dan rejab nie ...

    alhamdulillah , sedppppp tgk roti jala , cantik dan kemasss
    dah lama akak x buat .. acuan ada .. kari pun mudah sahaja kalau nak buat kan huhuhu .. masa sahaja lah
    bila tgk org buat nie , terasa nak buat ;)

    ReplyDelete