Pages

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tuesday, March 19, 2013

Agar-agar Santan Gula Melaka

Assalamualaikum dan salam sejahtera..Ni entry tertunggak yang CAP dapat hidangkan hasil skodeng dapur kak yatie dan kak naz.
1 paket serbuk agar-agar 10 gm atau 11 gm
1 liter air (4 cawan)
1 ketul gula melaka (lebih kurang 200 gm)
1/4 cawan gula pasir
250 ml santan pekat (1 cawan) - (CAP guna santan kotak juga & boleh kurangkan kuantiti kalau nak dapatkan lapisan santan/atas yang nipis sedikit)
1 biji telur ayam (masukkan dalam santan dan kocak sikit dengan garfu)
Secubit garam
2 helai daun pandan - dibasuh dan disimpulkan

Masak gula melaka yg diracik halus, gula pasir bersama 1 cwn air. Masukkan daun pandan yg di simpul. Masak hingga didih dan sentiasa di kacau. Bila dah siap tapiskan dan jadikan jumlahnya 2 cawan.  (Guna air yg dari 4 cwn)

Dalam periuk bersih, masak 2 cawan air bersama dngn serbuk agar2. Masak hingga mendidih. 
 
Masukkan air gula melaka tadi dan sentiasalah di kacau hingga didih.  Kecilkan api dan masukkan campuran santan bersama telur dan garam.  
  
Kacau dan tunggu hingga menggelegak atas api sederhana. PENTING!! Bila menggelegak, biar seketika lebih kurang 1-2 minit atau boleh kuatkan api dapur dan biar adunan mengelegak kuat sambil dikacau-kacau. Kacau ni untuk mengelakkan adunan membuak dan melimpah dari periuk dan adjust api dapur tu ye. 
Nanti akan kelihatan adunan santan jadi berbintil-bintil. Tutup api.  
Basahkan loyang atau apa-apa acuan kegemaran dengan air. Kemudian tuang adunan agar-agar santan dan biarkan mengeras dan sejukkan.
TIPS DAN NOTA NAZ: 
Jadi, tipsnya ialah selepas memasukkan santan ke dalam periuk, biar adunan menggelegak lama sikit dalam 1 minit atau lebih. Ataupun, selepas masukkan santan, bila adunan mula mengelegak, kuatkan api dapur hingga adunan mengelegak kuat. Tapi kena hati-hati jangan sampai adunan membuak dan melimpah keluar dari periuk. Kacau-kacau adunan dalam 1 minit. Insyallah..Confirm anda akan mendapat hasil agar-agar yang mempunyai 2 lapisan selepas keras nanti.

1 comment:

  1. Assalam
    salam kenal jg ye, thanks sudi singgah kenal
    skrg ni panas sgt memang best dpt mkn agar-agar kan dpt sejukkan tekak
    akak pernah jg try buat memang sedapp

    ReplyDelete