Pages

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friday, February 8, 2013

Pau Sambal @ Burger Malaysia



Assalamualaikum dan salam siaran semua..Rindu tak terkira nak hapdet tapi ntah buzy ke apa yang disibukkan pun tak tau la sampai bersawangkan blogwalking pun tarak.. Hari ni terajin nak entry ye, tiap hari masak tapi takmo update..Angin monsun apa ntah melanda..Tengok sambal tumis ni dok terbaki CAP pun macam lama tak makan..Teringat dulu masa keja kat Damansara suami selalu belikan pagi2..Kali ni CAP cuba buat sendiri guna resepi ni ambik kat Mat gebu punye blog dapat makan buka puasa semalam....

200 g tepung gandum
140 ml susu segar, suam* (CAP guna air masak je)
2 camca teh instant yeast*(*disatukan, kacau rata dan biar berbuih)
2 1/2 camca besar gula halus
1/2 camca teh garam halus
2 camca besar mentega (CAP guna minyak masak)

Sambal ikan bilis secukupnya
Hirisan timun secukupnya

Satukan bahan doh dalam satu bekas, gaul hingga menjadi doh yang tidak melekat dimangkuk adunan. Bulatkan doh, CAP tutup dengan kain dan biarkan naik 2 kali ganda.

Keluarkan doh dan tumbuk untuk membuang udara, bagi kan kepada 8 - 9 bahagian sama besar (CAP canai anggaran 3/4 inci dan terap dengan gelas bulat 2 inci). Biarkan naik sekali lagi.

Tengok tu fluffy kan dan gumuks telah memenuhi dulang..Goreng dalam minyak sederhana panas hingga kuning keemasan pada keseluruhan bahagian pau tau. Angkat dan toskan serta biarkan sejuk.


Belah dua pau tadi tapi jangan putus kemudian sapu dengan sambal tumis dan susun 1 atau 2 keping timun, buat hingga siap dan boleh hidangkan sebagai minum petang pun boleh juga...

No comments:

Post a Comment